Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016









Alan Dugan

Πέντε ποιήματα γνωριμίας
μτφρ.: Σοφία Γιοβάνογλου




Ο Αμερικανός ποιητής γεννήθηκε στο Μπρούκλιν και μεγάλωσε στο Κουΐνς της Νέας Υόρκης (1923-2003). Εκανε διάφορες δουλειές και δίδαξε σε αρκετά κολέγια, στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο και στο Fine Arts Work Center της Μασαχουσέτης. Βραβεύθηκε ήδη από την έκδοση της πρώτης του συλλογής, Ποιήματα (1961), ενώ οι αναγνωρισμένες αρετές της γραφής του συνέχισε να γίνεται διακριτή και στη συνέχεια. Ο λόγος του σκληρός, κοφτός και ειρωνικός, θυμίζει, όπως έχει ειπωθεί, «την ομιλία του μπάρμαν της γειτονιάς». Τα θέματά του αφορούν την καθημερινότητα, τη δουλειά, τα λεφτά, τη γέννηση, τον θάνατο, το σεξ, το ποτό. Είναι διαφορετικός, και είναι δύσκολο να συγκριθεί με οποιονδήποτε άλλον ποιητή. Ισως αυτό να οφείλεται στην αισθητική του άρνηση στο ν' αφομοιώνεται, ενώ ταυτόχρονα έγραφε χωρίς να τον ενδιαφέρει η δημόσια αναγνώριση. Πέραν όλων των άλλων βραβείων, το 2001 τού απονεμήθηκε το Κρατικό Βραβείο Ποίησης για τη Συλλογή του Ποιήματα Επτά: Νέα Και Ολοκληρωμένη Ποίηση.
Ως προς την επιλογή των συγκεκριμένων ποιημάτων, πέφτοντας πάνω του, τυχαία, σε μια περιδιάβασή μου στο Διαδίκτυο, αυτό που με είλκυσε αρχικά ήταν η αναφορά του στην Ανν Σέξτον, ως πρώην ερωμένη του, και ο ευφυής τρόπος με τον οποίο στο ποίημα αυτό περιέγραφε πώς η μία και μοναδική συνάντησή τους τους καθιστούσε πρώην εραστές. (Την Ανν, ούτως ή άλλως, την αγαπούσα από χρόνια). Το ενδιαφέρον μου, όμως, για την περαιτέρω ανάγνωση, αλλά και για την απόδοση, της ποίησής του στα ελληνικά το κράτησε και το περιέθαλψε, στη συνέχεια, η διαφορετικότητά του, όπως αυτή προδιδόταν μέσα από τον στεγνό, σχεδόν απότομο, αφηγηματικό τόνο. Είναι κάτι που δεν συναντάται εύκολα στην ποίηση.





Μεθυσμένες αναμνήσεις από την Ανν Σέξτον
Την πρώην ερωμένη μου, Ανν Σέξτον,
την είχα δει πρώτη φορά και τελευταία
σε μια ποιητική ανάγνωση διαμαρτυρίας για
κάποιον αντισυνταγματικό πόλεμο στην Ασία
την ώρα που ένας αλήτης ακαδημαϊκός,
για να τσεκάρει τη φήμη της ως πότισσας,
της γέμισε ένα ποτήρι μπίρας με κρασί
μετά τις αναγνώσεις μας. Εκείνη το
κατέβασε μεμιάς κοιτάζοντάς
με καταπρόσωπο κι έπειτα είπε
«Καθόλου δε με νοιάζει το τι σκέφτεσαι,
να ξέρεις», σαν να 'μουν
πρώην κάτι της, σύζυγος, εραστής της,
τι; Και κει που ήμουν έτοιμος
να πω ότι την αγαπούσα, ότι ήμουνα, τι άραγε,
με διακόπτει ο ωραίος μου εχθρός,
ο Γκόλγουέι Κίννελ, λέγοντάς της
«Ετσι όπως μου τα 'πανε, τα μάτια σου,
έχεις ένα γαλάζιο, ένα πράσινο»
νάτοι λοιπόν οι δυο
ωραίοι ποιητές, εκεί, να αλληλοκαρφώνονται
ο ένας στα ωραία μάτια τ' αλλουνού
κι εγώ να καταπίνω κατακάθια του κρασιού της.



Ατιτλο ποίημα - Ι
Κάποτε, μια φοιτήτριά μου διάβασε ένα από τα βιβλία μας.
Εκανε εργασία ιστορίας πάνω στην
παρακμή και πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας
κι έκλαιγε. Οταν τη ρώτησα γιατί
είπε Γιατί. Ολοι εκείνοι οι άνθρωποι πεθάναν.
Είπα ότι αν άρχιζε τα κλάματα για τους νεκρούς
Δεν θα της έμενε αρκετός καιρός για τίποτ' άλλο.
Ασε που τελικά οι άνθρωποι στις πόλεις σκοτωθήκαν
ή πεθάναν, γιατί οι κουλτούρες τους ανέβηκαν πολύ ψηλά,
κι οι βάρβαροι κρατήσαν μερικούς χωριάτες ζωντανούς
ως διατροφική αξία. Κάποιος από τους βαρβάρους βίασε
μια τυχάρπαστη χωριάτισσα που έφερε στον κόσμο
ένα παιδί που εν τέλει έφερε στον κόσμο εσένα
και εμένα, κι έτσι υπάρχει αυτή η οικογενειακή συνέχεια,
γι' αυτό μην κλαις, είν' ολοφάνερο, για κοίτα γύρω!
Αυτός είναι κι ο λόγος που οι Αμερικανοί
είναι ένα έθνος από χωριάτες και βαρβάρους.





Ποίημα
Μετά την πρώτη σου ποιητική ανάγνωση
χαιρετηθήκαμε δια χειραψίας
κι εμένα μου σηκώθηκε. Σ' ευχαριστώ.
Ξέραμε πως τα γερασμένα δέντρα
τίποτα δεν μπορούν να νιώσουν
όταν πετάγονται οι πράσινες κορφές τους
μέσ' από τον σκληρό φλοιό την άνοιξη,
έτσι όμως το 'νιωσα εγώ,
αυτή είναι ανάμεσα στους ποιητές
η Αντικειμενική μας Συστοιχία, ο έρωτας:
πόνος ολωσδιόλου ξαφνικός
για κάτι νέο που πετάγεται
μαζί με κάτι τι παλιό ως προς αυτό
όπως τα νέα σου επαναστατικά ποιήματα
εκείνα τα ηχητικά αντικείμενα του έρωτα
που ξεπετάγονταν ανάμεσ' από τα νεύρα
ενώ γινόσουν μούσκεμα επάνω στη σκηνή,
μπαίνοντας στον επώδυνο αέρα ακάποτα
προς γνώσιν του καθένα.





Πάνω στην αναζήτηση προτύπων
Τα δέντρα μες στον χρόνο
μπορούν να κάνουν κάτι άλλο
πέρ' από το να δεντρώνονται. Τι είν' αυτό.
Πεθαίνω από την πείνα,
ως άνθρωπος εγώ, και μες στη δίψα, μες στη δίψα
δίπλα στις πηγές τους αδυνατώ να πιω
τη λάσπη τους και το ηλιόφως για να ολοκληρωθώ.
Αδυνατώ να καταλάβω αυτές τις παρουσίες
που ξεδιψάν για μήνες
μέσα στη βρομιά, τρώνε το φως,
κι ύστερα γρήγορα στεγνώνουνε στο κρύο.
Το αντιπαρέρχονται αυτό με κάποιον τρόπο
και με ποιον, οι βοτανολόγοι θα μου πουν.
Αυτό το «κάτι άλλο» είναι που εμένα μ'
ενοχλεί, γι' αυτό συχνά πισωγυρνώ στα δάση.






Ελεγεία
Ξέρω μα δεν θα σου το
πω, θεία Αϊρίν, γιατί υπάρχουν
σαπουνόφουσκες μες στο ουίσκι:
ο θείος Ρόμπερτ έπρεπε να πιει
ένα ποτό ενόσω ξυριζόταν.

http://www.e-poema.eu/poem.php?id=557








Η Ερωμένη
Είμαι η δειλή και ντροπαλή ερωμένη του σαββατοκύριακου
ακόμη φορτωμένη με διάσπαρτα κρύσταλλα νιότης
τα έμμηνά μου έβαψαν βολικά κρεβάτια
και στο κορμί της ομορφιάς 
ζεστάθηκε χιλιάδες φορές ο έρωτας
δεκάδες φαλλοί απέμειναν έγκλειστοι 
στα εσώτερα της φιλόξενης μήτρας μου
στα σκέλη μου πέταγε σπίθες η πυρκαγιά 
νεκρά πουλιά ακούμπησαν 
τις συντριμμένες φτερούγες τους στα αλαβάστρινα στήθη
η λυχνία της σάρκας μου φώτισε βαριά λυπημένα μάτια
κι ακόμα τώρα 
λέω πως
η τρυφερότητα από ένα φιλί 
ποτέ δεν τελειώνει
όταν το σώμα υγραίνει από σάλιο, ιδρώτα και σπέρμα
η ουσία μεταμορφώνεται.
Ε.Κ. 

Μια Δευτέρα όπως όλες οι Δευτέρες που έρχονται μετά από ένα Σαββατοκύριακο.

















Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016





Ευτυχία είναι η ψυχική ικανοποίηση του ανθρώπου, προερχόμενη από την εκπλήρωση των επιθυμιών και την επιτυχία των σκοπών του, λέει η βικιπαίδεια.
  • Διαφορετικοί άνθρωποι κυνηγούν την ευτυχία με διαφορετικούς τρόπους και διαφορετικά μέσα, και έτσι φτιάχνουν για τον εαυτό τους νέους τρόπους ζωής και είδη διακυβέρνησης Αριστοτέλης
  • Η ευτυχία βρίσκεται μέσα σε όλα τα πράγματα. Φτάνει να ξέρεις πώς να τη βγάλεις Κομφούκιος
«Από γερό μυαλό γεννιέται η ευτυχία.»Αισχύλος
«Την ευτυχία την απολαμβάνουν εκείνοι που έχουν χαρακτήρα και πνεύμα καλό, και σε μέτριο βαθμό τα υλικά αγαθά.»Αριστοτέλης



Ευτυχία είναι να αγαπάς εσένα, τους άλλους, τη φύση, αυτό που κάνεις.
Ευτυχία Κοσμαδοπούλου 



Με τις τελευταίες διορθώσεις των ΣΗΜΑΔΕΜΕΝΩΝ η ευτυχία με κατέκλυσε σαν δροσερό νερό εν μέσω κατακαλόκαιρου. Ένα παιδί μου 440 σελίδων βγήκε στον κόσμο. Πολύς κόπος, πολλή συγκίνηση μερικές φορές, πολύ γέλιο κάποιες άλλες, πολλή έγνοια για τον δρόμο που έχει μπροστά του. Είθε να βρει δρόμους ανοιχτούς.

Δύσβατος δρόμος
Ευλογημένο το πικραμύγδαλο
ευλογημένος ο ύβος της καμήλας
ευλογημένο το αγκάθι που πόνεσε
διότι αυτά ξελύτρωσαν τη γνώση
διότι αυτά οδήγησαν
τον άνθρωπο να λογαριάσει
την ευτυχία.
Ε.Κ.












Τρίτη 15 Μαρτίου 2016





Όσα ζητάς να αποκτήσεις δεν είναι εύκολα
Σκέπασμα
ξεσκέπαστος
σκεπή
προστασία
βροχή
αρρώστια
θάνατος
ανάσταση
φυγή
μετάνοια
επιστροφή
διακωμώδηση
φλιπεράκι
αντίκρυσμα
σιώπα
σιώπα
σιωπηλός
σιγή
σιγή
τέλος.




Αιώνια Υλικά
Ρυτίδες της πέτρας
κοιλιά της πέτρας
υπομονή
τα χαλίκια γεννιούνται μετά από μεθοδικό κομμάτιασμα
σκέψου τι μπορεί να κάνει ένα χαλίκι:
να εμποδίσει το βάδισμα
να πληγώσει
να σκίσει σάρκα
να φέρει δυσπεψία
κατολίσθηση
να ρίξει κάτω ένα πουλί
ένα χαλίκι
μπορεί να ματώσει τα χείλη του έρωτα.
Ε. Κ.




Τι τριάντα, τι σαράντα, τι πενήντα... 
Σχετικά είναι όλα!





Σάββατο 12 Μαρτίου 2016



-Ντίνος Χριστιανόπουλος, «Η ΘΑΛΑΣΣΑ»
«Η θάλασσα είναι σαν τον έρωτα:
μπαίνεις και δεν ξέρεις αν θα βγεις.
Πόσοι δεν έφαγαν τα νιάτα τους –
μοιραίες βουτιές, θανατερές καταδύσεις,
γράμπες, πηγάδια, βράχια αθέατα,
ρουφήχτρες, καρχαρίες, μέδουσες.
Αλίμονο αν κόψουμε τα μπάνια
Μόνο και μόνο γιατί πνίγηκαν πεντέξι.
Αλίμονο αν προδώσουμε τη θάλασσα
Γιατί έχει τρόπους να μας καταπίνει.
Η θάλασσα είναι σαν τον έρωτα:
χίλιοι τη χαίρονται – ένας την πληρώνει.»
Σπύρος Γ. Παπαδήμας 
Χαϊκού
Κοίτα τον ήλιο
Για μια στιγμή μονάχα
Μέσ’ στη θάλασσα.
Αστέρια πάνω
κι αστέρια κάτω
μόνο τα μέσα μας είναι αόρατα. 
Ε.Κ. 
Έγραφε όλο το πρωί. Βαριέται να προσθέσει άλλο. 


Παρασκευή 11 Μαρτίου 2016




ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΠΑΤΑΣ ΣΤΑΘΕΡΑ
Θέλεις να πατάς σταθερά.
Σ’ άρεσουν οι ρηχές θάλασσες.
Σ’ αρέσει να γυρνάς τον κόσμο
Αλλά πάντα στα ρηχά.
Εμένα μ’ αρέσουν οι βαθιές θάλασσες
Κι ας μη γυρνώ τον κόσμο
Κι ας με νομίζεις κολλημένο
Στο ίδιο σημείο.
Δεν υπάρχει σύμπαν
Υπάρχουν μόνο στιγμές
Συμπαντικές στιγμές.
Αν φτάσεις στην ακινησία
Μπορείς παντού να ταξιδέψεις
Γι’ αυτό το ξέχασες που σου λέγα
Μωρό μου, κείνο το πρωινό
Δίπλα στην σκάλα πως η ζωή
Και ο θάνατος δεν είναι θέμα περιβάλλοντος.
Είναι θέμα αντοχής στην ίδια γραμμή πλεύσης.
Εγώ δεν χρειάζομαι τον κόσμο
Κακώς έχεις νομίσει.
Για μένα δεν υπάρχει κόσμος
Χρειάζομαι απλά
Να δημιουργώ κόσμους.
Νικόλας Άσιμος


Ακινησία
Ένας γερο βασιλιάς ασάλευτος
σε σάπιο θρόνο.
Το είδωλο μιας πριγκίπισσας
σε μισό καθρέφτη.
Οι αυλικοί ωραία υπνωτισμένοι
σε κίτρινους τοίχους.

Χρόνος φτηνά ξεχασμένος
στον χώρο.
Σεντόνι προσεχτικά ζαρωμένο
στις μορφές.
Ακινησία αβάσταχτα φριχτή
στην ψυχή.
Ακινησία
Μαργώνει σαστισμένος
από το ξαφνικό:
ανοίγει τα μάτια
-τα ανοίγει, άραγε;-
ξυπνάει στο νοσοκομείο
οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου 
-του λένε-
και για πρώτη φορά στη ζωή του αναρωτιέται
τι είναι το μυοκάρδιο
"Το μυοκάρδιο είναι το μέρος της καρδιάς που παράγει έργο" του λένε"
και, που για να το κάνει αυτό, καταναλώνει ενέργεια"
Και νιώθει να φωτίζεται επιτέλους το σκοτάδι:
το μυοκάρδιό του φταίει που έκλεβε όλη του την ενέργεια:
"αυτό" τον καταδίκασε σε εξήντα-τόσα χρόνια
ακινησίας.
Ε.Κ.

Στον Μ. 













Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016






Δοκιμαστική πτήση νούμερο ένα για την ευτυχία που όλοι κυνηγάμε.

Εκείνο

Εκείνο που ζήτησα από τη ζωή μου το 'δωσε.
Εκείνο που της ζήτησα,
το πήρα σαν ψωμί μες απ' τα δόντια της.
Γι' αυτό, σαν βλέπω λίγο εσύ να μου μακραίνεις,
λίγο πως πας να κουραστείς,
πως μένεις πίσω από τα βήματά μου,
είμ' έτοιμος να βγάλω μια φωνή:
Βοήθεια!

Νίκος Παπάς
Ένα κείμενο του Ουίλιαμ Μπάροουζ.




Στο Ranch School του Λος Άλαμος, εκεί όπου αργότερα κατασκεύασαν την ατομική βόμβα και ανυπομονούσαν να τη ρίξουν στην Κίτρινη Απειλή, τα παιδιά κάθονται σε κούτσουρα και πέτρες, τρώγοντας κάτι. Στις παρυφές της πλαγιάς υπάρχει ένα ποτάμι. Ο διευθυντής ήταν ένας Νότιος, με εμφάνιση πολιτικάντη. Μας έλεγε ιστορίες γύρω από τη φωτιά, βγαλμένες από τα ρατσιστικά σκουπίδια του δολερού Σαξ Ρόμερ -η Ανατολή είναι κακή, η Δύση καλή.
Ξαφνικά, ένας ασβός πετάγεται ανάμεσα στα παιδιά -δεν ξέρω γιατί το έκανε, ήταν απλώς παιχνιδιάρης, φιλικός και άπειρος, όπως οι Αζτέκοι που έφεραν  φρούτα στους Ισπανούς κι εκείνοι τους έκοψαν τα χέρια. Τότε ο διευθυντής τρέχει στο σακίδιο της σέλας του και βγάζει έξω το σαρανταπεντάρι του, ένα αυτόματο Colt του 1911, και αρχίζει να ρίχνει στον ασβό, αστοχώντας σε όλες τις βολές από τα δύο μέτρα. Στο τέλος με το όπλο του σχεδόν κολλημένο στον ασβό, πυροβολεί. Αυτή τη φορά ο ασβός κατρακυλάει στην πλαγιά και πέφτει στο ποτάμι. Βλέπω το χτυπημένο ζώο, το θλιμμένο ζαρωμένο του πρόσωπο, να κατρακυλάει στην πλαγιά, αιμορραγώντας, πεθαίνοντας.
"Αν δεις ένα ζώο, το σκοτώνεις, έτσι δεν είναι; Μπορεί να δάγκωνε κανένα παιδί".
Ο ασβός ήθελε μόνο να τρέξει και να παίξει, κι έφαγε μια σφαίρα από ένα σαρανταπεντάρι της κυβέρνησης.
Ελάτε σε επαφή με αυτό. Ταυτιστείτε με αυτό. Νιώστε το αυτό. Και ρωτήστε μετά τον εαυτό σας, ποιανού η ζωή αξίζει περισσότερο; Του ασβού ή του μοχθηρού λευκού σκατού;
Όπως λέει και ο Μπράιον Γκάιζιν: "Ο άνθρωπος είναι κακό ζώο!"

Ουίλιαμ Μπάροουζ
Η ΓΑΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΣ

Αποτέλεσμα εικόνας για ασβός

Μάρτης της ματαίωσης