Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016

Μικροκείμενα & Ποιήματα
 
Τα αυγά τσιτσίριζαν στο καυτό λάδι. Η καλόγρια κάθεται στο σκαμνί, τα βλέπει κι ακουμπά τη ράχη της στο ηλεκτρικό ψυγείο. Τότε κουδουνάει το τηλέφωνο. Μια, δυο, τρεις, πολλές φορές.
- Εμπρός!
- Τι είναι εκεί παρακαλώ;
- Μοναστήρι, απαντά η αδελφή Ελένη καταπίνοντας την τελευταία της μπουκιά.
- Δε μου λέτε σας παρακαλώ, τι πρέπει να κάνει κανείς για να γίνει καλόγρια;
Επακολούθησε μια μικρή σιγή. Κάτι καιγόταν στην κουζίνα και η Ελένη έτρεξε πάλι μέσα και κατέβασε τα αυγά από το μάτι. Ξαναγύρισε.
- Εμπρός. Ναι, με συγχωρείτε… Πρέπει να απαρνηθείτε τελείως τα εγκόσμια.

Κώστας Ριτσώνης

    

 
 
 
 
 
 
i
 
24 Votes

Η ευλογία της έλλειψης

Ευγνωμονώ τις ελλείψεις μου
ό,τι μου λείπει με προστατεύει
από κείνο που θα χάσω
όλες οι ικανότητές μου
που ξεράθηκαν στο αφρόντιστο χωράφι της ζωής
με προφυλάσσουν από κινήσεις στο κενό
άχρηστες, ανούσιες.
Ό,τι μου λείπει με διδάσκει
ό,τι μου ‘χει απομείνει
μ’ αποπροσανατολίζει
γιατί μου προβάλλει εικόνες απ’ το παρελθόν
σαν να ‘ταν υποσχέσεις για το μέλλον.
Δεν μπορώ, δεν τολμώ
ούτ’ έναν άγγελο περαστικό
να φανταστώ γιατί εγώ
σ’ άλλον πλανήτη, χωρίς αγγέλους
κατεβαίνω.
Η αγάπη, από λαχτάρα που ήταν
έγινε φίλη καλή
μαζί γευόμαστε τη μελαγχολία του Χρόνου.
Στέρησέ με –παρακαλώ το Άγνωστο–
στέρησέ με κι άλλο
για να επιζήσω.

Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ


Τα έντερα και τα άλλα

Τα έντερα τα εσώτατα
που διοχετεύουν πάθη
και κάνουν αισθητή
την κάθοδο

της μεμψίμοιρης μέρας
το στομάχι
η σακούλα του παλιού έρωτα
η φτώχεια της πέψης
η εξωτερική αύξηση
η εσωτερική στέρηση
τα αγγεία
με τα στεκάμενα αίματα
της προσωπικής μου αποτυχίας
κι οι φλέβες
τα χοντρά σκοινιά της ύπαρξής μου
που μ’ έδεναν μαζί σου
όταν το ρολόι του σώματός σου
χτύπαγε
κι άδειαζε μέσα μου
το χρόνο
το συκώτι
το λαβωμένο σκούρο τριαντάφυλλο
οι κυκλικές σκηνές
των σπλάχνων
η υψηλή τραγωδία
του λαιμού,
το μέσα της σήψης
το έξω της επιβίωσης
η σκοτεινή συντεχνία
πώς μυστικά συνεργάζονται
τα όργανα που σε καταρρακώνουν
τα βαριά τα σιωπηλά
κλειδιά του θανάτου
κρατώ
μα δεν το ξέρω
κι ολόκλειστο κουτί
ακόμη ταξιδεύω
στη θάλασσα την κόκκινη
που θα με κουκουλώσει.

Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ

Κατερίνα-Αγγελάκη Ρουκ


https://greekpoems.wordpress.com/2011/08/27/%ce%b7-%ce%b5%cf%85%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%af%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%ad%ce%bb%ce%bb%ce%b5%ce%b9%cf%88%ce%b7%cf%82-katerina-aggelaki-rouk/

Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2016

 



Στο σπίτι μου, στη θάλασσα, τόλμησε να 'ρθει ένα πουλί....





Στο σπίτι μου στη θάλασσα τόλμησε να 'ρθει ένα πουλί
Κάθισε στο περβάζι και λάλησε
Η φωνή του μια τρύπα στο φως
Πούθ' έρχεσαι;
Κουρασμένο δε φαίνεσαι
Η φωνή σου δεν τρέμει
Τι θέλεις;
Έτσι του είπα
Γιατί δεν ήμουνα συνηθισμένη
Σε αξιοπρεπείς επισκέπτες
Ήρθα για ν' απαλύνω τα σημάδια στο σώμα σου είπε
Κι άρχισε να φτιάχνει τη φωλιά του κάτω απ' το δέρμα μου
Ξεφαντώνοντας
Μ' Όλη τη Δόξα μιας Λαμπρής Αθωότητας.

 Τι μπορεί να κάνει αυτός ο Κουτσοφλέβαρος...
 

 

Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2016

Καλή χρονιά;

Είναι Καλή Χρονιά το 2016

Ξεκοιλιασμένος ο κόσμος
Αφήνει να σβήσει το τραγούδι του
Πεινασμένα μωρά πεθαίνουν στις κούνιες
Ο φόβος ξεβράστηκε στον κόσμο ολόκληρο
Σφίγγουν χίλιες θηλιές
Στο κατώφλι μας φυτρώνουν ρόγχοι
Αγκάθια στα στήθη
Θανατικό
Το αιδοίο της Οικουμένης
Απολύει αίμα και σπέρμα αγονιμοποίητο
Τα μάτια του Θεού σφάλισαν από λύπη
Ό, τι έφτιαξε με ελπίδα
Τον γέμισε Απόγνωση.
Ε.Κ.



Εμπόρευμα που το πουλούν...

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016

 Ποίηση Τζέφερς
 Ο Αμερικανός ποιητής Ρόμπινσον Τζέφερς (Robinson Jeffers, 1887-1962) έζησε όλη του τη ζωή στο Καρμέλ της Καλιφόρνιας, μαζί με τη γυναίκα και τους δίδυμους γιους τους, σε ένα γρανιτένιο σπίτι που έχτισε ο ίδιος. Στις βασικές επιρροές της ποιητικής παραγωγής του, συγκαταλέγονται η αρχαιοελληνική ποίηση, ο ρομαντισμός, η δαρβίνεια θεωρία και η νιτσεϊκή φιλοσοφία.


Ρόμπινσον Τζέφερς



 Natural music

The old voice of the ocean, the bird-chatter of little rivers,
(Winter has given them gold for silver
To stain their water and bladed green for brown to line their
banks)
From different throats intone one language.
So I believe if we were strong enough to listen without
Divisions of desire and terror
To the storm of the sick nations, the rage of the hunger-smitten cities,
Those voices also would be found
Clean as a chid’s; or like some girl’s breathing who dances alone
By the ocean-shore, dreaming of lovers.

Φυσική μουσική
Η γέρικη  φωνή  του ωκεανού, το τιτίβισμα των μικρών ποταμών,
(Ο χειμώνας τούς χάρισε χρυσό αντί γι' ασήμι, να βάψουν το νερό τους
και κοφτερό πράσινο αντί για καφέ
για να χαράξουν τις όχθες τους).
Από διαφορετικούς λαιμούς βγαίνει τραγουδιστά μία γλώσσα.
Έτσι, πιστεύω, πως αν ήμασταν αρκετά δυνατοί
για να ακούμε
-χωρίς να μας αποσπούν οι επιθυμίες και ο τρόμος,
η θύελλα των άρρωστων εθνών, η οργή των πεινόπληκτων πόλεων,
Αυτές τις φωνές θα τις βρίσκαμε
Καθαρές σαν παιδικές
-ή σαν ανασεμιά κοριτσιού που χορεύει μόνο του
Στην ακτή του ωκεανού,
κι εραστές ονειρεύεται.

(Μετάφραση Ευτυχία Κοσμαδοπούλου)

Ο Άγιος Φεβρουάριος κι εγώ...


 

Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016

Των Λόγων Το Μέλι




...γιατί για ν΄ αγαπάς πρέπει να πολεμάς, δυο άμα φιληθούν,
αλλάζει ο κόσμος, σάρκα παίρνουν οι πόθοι,
παίρνουνε σάρκα οι στοχασμοί, φτερά φυτρώνουν
στην πλάτη του σκλάβου, το κρασί είναι κρασί,
το ψωμί νοστιμίζει, το νερό είναι νερό,
γιατί για ν΄ αγαπάς πρέπει να πολεμήσεις, ν΄ ανοίξεις πόρτες,
να πάψεις να ΄σαι μια σκιά, ένας ακόμα αριθμός,
που ένας απρόσωπος αφέντης
σ΄ αιώνια δεσμά έχει καταδικάσει. 

Αλλάζει ο κόσμος
δυο αν κοιταχτούν κι αναγνωρίσει ένας τον άλλο
ξεγύμνωμα απ΄ τα ονόματα ειν΄ η αγάπη.

 
..................................................................
 
Η ζωή; πότε στ΄ αλήθεια ήτανε δικιά μας;
πότε είμαστε στ΄ αλήθεια εκείνο που ΄μαστε;
αν το καλοσκεφτείς, ποτέ, μονάχοι. 
Δεν είμαστε παρά ίλιγγος και κενό,
γκριμάτσες στον καθρέφτη, φρίκη κι εμετός,
δεν είν΄ η ζωή δικιά μας, μα των άλλων,
δεν είναι κανενός, ζωή είμαστ΄ όλοι,
είν΄  ηλιόψωμο για όλους τους ανθρώπους
όλους τους άλλους που είν΄ ωστόσο εμείς,
είμ΄ άλλος όταν είμαι, οι πράξεις μου όλες
γίνονται πιο δικές μου αν είναι κι όλων,
για να ΄μαι αληθινά, πρέπει άλλος να ΄μαι,
να βγω από μένα, να με ψάξω μέσα στους άλλους,
τους άλλους, που δεν είναι, αν δεν υπάρχω,
τους άλλους που ύπαρξη άπειρη μου δίνουν,
δεν είμαι εγώ – μα εμείς είμαστε πάντα,
η ζωή είν΄ άλλη, πάντα εκεί, πιο πέρα.
έξω από σε, από εμέ, πάντα στον ορίζοντα,
ζωή που μας ξεζεί, μας κάνει ξένους,
που αφού μας φτιάξει μια όψη, μας ξοδιάζει...
 
(Αποσπάσματα από την "Ηλιόπετρα")

Οκτάβιο Παζ

Η Ηλιόπετρα Υπάρχει
 
Η «ηλιόπετρα» καθοδηγούσε τους Βίκινγκ
 
Μια νέα έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει προηγούμενα ευρήματα που δείχνουν ότι η «μαγική» πέτρα που αναφέρεται στους σκανδιναβικούς μύθους ότι καθοδηγούσε τους Βίκινγκ στα ταξίδια τους, είναι υπαρκτή. Πρόκειται για τον καλσίτη (ή άστριο) έναν κρύσταλλο που γίνεται φωτεινός ανάλογα με την θέση του Ήλιου και λειτουργούσε έτσι, σαν πυξίδα για τους ναυτικούς.

Ο κρύσταλλος του Ήλιου
Υπήρχε πάντοτε η απορία πώς εξελίχθηκαν οι Βίκινγκ σε δεινούς θαλασσοπόρους, φτάνοντας μάλιστα μέχρι την αμερικανική ήπειρο πολύ πριν αυτή ανακαλυφθεί επισήμως από τους Ευρωπαίους. Ένας αρχαίος σκανδιναβικός μύθος (από τα γνωστά σάγκα) αναφέρει ότι ο θρυλικός ναυτικός Σίγκουρντ χρησιμοποιούσε στα ταξίδια του έναν κρύσταλλο, την «ηλιόπετρα», η οποία έδειχνε τη θέση του Ήλιου ακόμη και όταν στον ουρανό υπήρχε βαριά συννεφιά.
Η αναζήτηση οδήγησε στον καλσίτη (ή άστριο), έναν κρύσταλλο που είναι πολωμένος και μπορεί να φαίνεται σκοτεινός ή φωτεινός ανάλογα με τον προσανατολισμό του σε σχέση με τη θέση του Ήλιου.
Διεθνής ομάδα ερευνητών επιβεβαιώνει ότι ο καλσίτης διαθέτει ιδιότητες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην πλοήγηση και θα μπορούσε να αποτελεί το δομικό λίθο, για τη δημιουργία μιας φυσικής πυξίδας, για τους Βίκινγκ.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο καλσίτης μπορεί εύκολα να τύχει επεξεργασίας, ώστε να λάβει διάφορες μορφές και σχήματα, όπως αυτό ενός ρόμβου, που είναι το σχήμα το οποίο απαιτείται για να λειτουργήσει το φαινόμενο της πόλωσης.
Ερευνητές, ανακάλυψαν έναν τέτοιο κρυσταλλικό ρόμβο, σε ένα ναυάγιο του 16ου αιώνα, κρίνοντας ότι πρόκειται για εύρημα που ενισχύει τη θεωρία ότι ο καλσίτης χρησιμοποιούνταν ως πυξίδα. Η έρευνα δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Philosophical Transactions of the Royal Society B.

 

Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2016


1.
Το μωρό ήταν τυλιγμένο σε μαύρη πάνα. Κουκουλωμένο μέχρι το κεφάλι. Κάτω από το μαύρο λερωμἐνο ύφασμα έβλεπα τα πόδια του που τρέμανε. Κρύωνε. Έσκυψα και το σήκωσα από το τσιμέντο. Το αγκάλιασα σφιχτά για να το ζεστάνω. Το ένιωσα να λύνεται στην αγκαλιά μου, όπως κάνουν οι γάτες όταν τις χαιδεύεις. Έτσι κι αλλιώς, το μωρό είχε  μέγεθος γάτας. Δεν άνοιξα τις πάνες. Μονάχα που πλησίασα το σπίτι για να μπω. Η πόρτα ήταν κλειστή και δεν είχα κλειδί. Η γυναίκα που είχε βγει προηγουμένως, είχε τραβήξει την πόρτα. Ήμουν απ' έξω, με ένα μωρό που κρύωνε και δεν μπορούσα να το ανακουφίσω. Άρχισα να της φωνάζω να μου πετάξει το κλειδί. Δεν με άκουγε. Κουβέντιαζε. Μπορεί και να με άκουγε μα να μη μου έδινε σημασία. Φώναξα πιο δυνατά, άρχισα να βρίζω. Γύρισε. Κατάλαβε. Μου πέταξε το κλειδί. Το κλειδί με χτύπησε στο κεφάλι. Ξανάβρισα. Το σήκωσα από χάμω και ξεκλείδωσα την πόρτα.


2. Ημερολόγιο: Συναισθηματικός πληθωρισμός

Ν. Καββαδίας

* «Γράφουμε για να γευτούμε τη ζωή δύο φορές, την ίδια τη στιγμή κι εκ των υστέρων».Αναΐς Νιν

Screen Shot 2015-01-14 at 23.37.11
Σύλβια Πλαθ
* Το γράψιμο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για να θεραπευτούμε και να ρίξουμε φως στη ζωή μας. Όταν κάποιος αποτυπώνει στο χαρτί τις σκέψεις του, δίνει διέξοδο στα συναισθήματά του, που προκλήθηκαν από ένα πρόβλημα ή κάποιος γεγονός στη ζωή του, ευχάριστο ή δυσάρεστο.
Ακόμη κι αν απλά καταγράφει σημειώσεις ή ποίηση, αποφθέγματα ή όνειρα, έρχεται πιο κοντά στον πραγματικό του εαυτό. Είναι ένα παράθυρο σε ό,τι έχει σημασία για κάποιον. Μπορεί να φέρει διαύγεια μέσα σ’ ένα κόσμο που μας βομβαρδίζει με μηνύματα και εικόνες για το ποιοι πρέπει να είμαστε και τι πρέπει να θέλουμε (Grason, 2005).
 

ημερολόγια διάσημων συγγραφέων Charlotte Brontë
Σαρλότ Μπροντέ
* Όταν κάποιος δουλεύει με τη ζωή του εις βάθος, ενεργοποιεί δυνάμεις που δεν γνώριζε ότι είχε.
(Progoff, 1992)
ημερολόγια διάσημων συγγραφέων Mark Twain
Μαρκ Τουαίην

* Γιατί να χρησιμοποιήσει κάποιος την Εκφραστική γραφή;
Σύμφωνα με την ψυχοθεραπεύτρια και συγγραφέα Kathleen Adams υπάρχουν πολλοί λόγοι:
- Για ν’ ανακαλύψει το συγγραφέα μέσα του/ της.
- Για να κρατά ένα αρχείο με τις αλλαγές στη ζωή του/της.
- Για να γνωρίσει διαφορετικά κομμάτια του εαυτού του/της.
- Για να έχει ένα πολύτιμο εργαλείο στην ψυχοθεραπευτική διαδικασία.
- Για να βελτιώσει τις σχέσεις του/της.
- Για να έχει πρόσβαση στις συνειδητές και ασυνείδητες σκέψεις του/της.
- Για να επεξεργάζεται τα όνειρά του/της.
- Για ν’ αναπτύξει τη διαίσθησή του/ της.
- Για ν’ αυξήσει τη δημιουργικότητά του/της.
- Για να βελτιώσει την απόδοσή του στη δουλειά ή τις σπουδές.
- Για ν’ αναγνωρίζει του κύκλους και τα μοτίβα που επαναλαμβάνει στη ζωή του/της.
(Adams, 1990)


Έρνεστ Χέμινγουέι
*Το να γράφουμε είναι ένας τρόπος για να μιλάμε στον εαυτό μας και τελικά είναι μια πράξη  -τι άλλο; -αγάπης προς εμάς.
(Grason, 2005)

*Αποσπάσματα από: http://psychografimata.com/16060/ekfrastiki-grafi-katathetontas-ta-sinesthimata-sto-charti/


3. Γιατί δεν σταματάω να γράφω

και γιατί δεν πρέπει να σταματάμε να γράφουμε


Θ´

Μιλοῦσες γιὰ πράγματα ποὺ δὲν τά ῾βλεπαν
κι αὐτοὶ γελοῦσαν.
Ὅμως νὰ λάμνεις στὸ σκοτεινὸ ποταμὸ
πάνω νερά·
νὰ πηγαίνεις στὸν ἀγνοημένο δρόμο
στὰ τυφλά, πεισματάρης
καὶ νὰ γυρεύεις λόγια ριζωμένα
σὰν τὸ πολύροζο λιόδεντρο -
ἄφησε κι ἂς γελοῦν.
Καὶ νὰ ποθεῖς νὰ κατοικήσει κι ὁ ἄλλος κόσμος
στὴ σημερινὴ πνιγερὴ μοναξιὰ
στ᾿ ἀφανισμένο τοῦτο παρὸν -
ἄφησέ τους.
Ὁ θαλασσινὸς ἄνεμος κι ἡ δροσιὰ τῆς αὐγῆς
ὑπάρχουν χωρὶς νὰ τὸ ζητήσει κανένας.
(Γιώργος Σεφέρης)
Θερινό Ηλιοστάσι

Και μετά από το Σεφερικόν δίδαγμα, ο επίλογος:

Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2016

Μία εβδομάδα πέρασε χωρίς να επισκεφτώ τα "κορίτσια".
 
...Και σήμερα, ξύπνησα με μια φαγούρα στα χέρια. Και μίαν ακόμη, ανεπαίσθητη, στο μυαλό. Κι ακόμα μία στο πόδι, κάτι με είχε τσιμπήσει. Κάτι με είχε επισκεφτεί, κάτι είχε συλήσει στο σώμα μου, κάποιο ζουζούνι που του παραβίασα το χώρο.  Επίσης με τιμωρούσε η Μούσα που γκρίνιαζε πως, μία εβδομάδα, την είχα ξεχάσει. (Πού να καταλάβει, Αυτή, από... προσωπικά δράματα!) Φαγούρα. Παντού. Χώρια που τα "κορίτσια" περίμεναν στη Γ' Σεπτεμβρίου. (Πού να τα κατανοήσει, αυτά η Μούσα! Αυτή, το χαβά της!)
Ξύπνησα, εν ολίγοις, με βάσανα. Πρωτομηνιά και βάσανα, πού ακούστηκε! Η κουβέντα της γιαγιάς μου πως ό, τι κάνεις την πρώτη του μήνα θα το κάνεις όλο το μήνα, με τρόμαξε. Ασφαλώς και δεν ήθελα να έχω φαγούρα ολόκληρο μήνα! Έφτιαξα έναν καφέ, κάθισα στον υπολογιστή κι άρχισα να εξευμενίζω τα σημεία κνησμού. Πρώτα το πόδι. Ευκολότερο και πιο προσιτό. Ύστερα τα χέρια. Τα ακούμπησα στο πληκτρολόγιο, μόνο έτσι περνάνε. Αχ! Ανακούφιση. Ύστερα το μυαλό. Έξυσα κανένα δίωρο. Μία σελίδα κατόπιν έρευνας. Μέτριο αποτέλεσμα, μα η φαγούρα είχε περάσει. Τα "κορίτσια" ευχαριστημένα. Μου κράτησαν μυστικά για αύριο. Πάντα μου κρατούν μυστικά, που ανακαλύπτω λίγο λίγο. Αυτή είναι η ομορφιά. Να ακούς ιστορίες κι έπειτα να τις γράφεις.
Να ακούς φωνές.
Να ακούς φωνές; Ποιοι ακούν ανύπαρκτες φωνές; Οι σχιζοφρενείς; Ωχ, Παναγία μου!
 
Να που ήρθε ο Φλεβάρης!