Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016

Αναπαράσταση
Καμιά φορά που γυρίζεις στα ίδια και στα ίδια
σαν το δολοφόνο
που δεν μπορεί να ξεχάσει
τον τόπο που τον οδήγησε στο κακό
καμιά φορά, λες, ε, και τί έγινε
τι είναι ένα φιλί ακόμα
εκεί όπου έχει τελεσθεί θάνατος.
Ε.Κ.

 Antique Photo- Summer Images:

ΜΙΚΡΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ

Ντίνος Χριστιανόπουλος

Τὸ Κορμὶ καὶ τὸ Σαράκι

μπατιρημένο κουρεῖο
Σάββατο βράδυ
χωρὶς δουλειὰ
μπατιρημένο κορμὶ
Σάββατο βράδυ
χωρὶς ἔρωτα
*
τὸ φιλὶ
ἑνώνει πιὸ πολὺ
ἀπ᾿ τὸ κορμὶ
γι᾿ αὐτὸ τὸ ἀποφεύγουν
οἱ πιὸ πολλοὶ
*
τὸ γατί μου
δὲ χορταίνει μόνο μὲ χάδια
θέλει καὶ φαΐ
τὸ κορμί μου
δὲ χορταίνει μόνο μὲ φαΐ
θέλει καὶ χάδια
*
μὴν καταργεῖτε τὴν ὑπογεγραμμένη
ἰδίως κάτω ἀπὸ τὸ ὠμέγα
εἶναι κρῖμα νὰ ἐκλείψει
ἡ πιὸ μικρὴ ἀσέλγεια
τοῦ ἀλφαβήτου μας
*
«ὅταν πεθάνω, νὰ μὲ θάψτε στὸ χωριό» –
θέλουν νὰ τιμήσουν μὲ τὸ πτῶμα τους
τὴν πατρίδα ποὺ ἀρνήθηκαν μὲ τὸ σῶμα τους
*
ἡ νύχτα μὲ ὁδήγησε σ᾿ αὐτοὺς τοὺς δρόμους;
ἢ αὐτοὶ οἱ δρόμοι μὲ ὁδήγησαν στὴ νύχτα;
 :

Ένα ακόμη λιθάρι μέσα στο Γενάρη, ημέρα εικοστή έκτη
 

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016

What kind of dog is this? It looks like a bear, except for the tail!    Original captions: My favorite picture from an odd assortment of odd black and whites.:

Ας μιλήσουμε για την τεμπελιά

Αμαθία μεν θράσος, λογισμός δε όκνον φέρει.


Η αδράνεια είναι μοιραία μόνο για τις μετριότητες.
Τεμπελιά

Δὲν ἔχω κέφι γιὰ δουλειά,
πάλι μὲ δέρνει τεμπελιὰ
καὶ κάθομαι στὸ στρῶμα...
Βρίσκω τὸ σῶμα μου βαρὺ
καὶ ὀλ᾿ ἡ γῆ δὲ μὲ χωρεῖ
κι ὁ οὐρανὸς ἀκόμα.
Κακὰ νομίζω τὰ καλὰ
καὶ βλέπω μία στὰ χαμηλὰ
καὶ μία κοιτῶ ἐπάνω...
Σ᾿ αὐτὸ τὸν κόσμο τὸν χαζὸ
ἂς ἠμποροῦσα νὰ μὴ ζῶ
μὰ ...δίχως νὰ πεθάνω.
(Γιώργος Σουρής)
Τεμπελιά είναι η συνήθεια να ξεκουράζεσαι πριν κουραστείς.


Η θλίψη είναι ένα είδος τεμπελιάς.


Σήμερα επέτρεψα στον ήλιο να σηκωθεί πιο νωρίς από μένα.
 
 
Σύμφωνα με την Καθολική εκκλησία, τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα είναι μια ταξινόμηση των πιο σοβαρών αμαρτημάτων,  την οποία εισήγαγε ο Πάπας Γρηγόριος Α΄ κατά τη διάρκεια της θητείας του (590-604 μ.Χ.) στην εργασία του Magna Moralia.
Τα αμαρτήματα ονομάζονται "θανάσιμα" γιατί σύμφωνα με την εκκλησία μπορούν να στερήσουν τη θεία χάρη και να οδηγήσουν στην αιώνια καταδίκη της ψυχής του ανθρώπου, εκτός αν συγχωρεθούν με την εξομολόγηση. Σύμφωνα με την παράδοση, κάθε αμάρτημα εκπροσωπείται και από ένα δαίμονα.
Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα, ταξινομημένα κατά αύξουσα σοβαρότητα, είναι:
  • Οκνηρία (acedia), δαίμονας ο Βηλφεγώρ [Belphegor].
  • Αλαζονεία (superbia), δαίμονας ο Aζαζέλ [Azazel].
  • Λαιμαργία (gula), δαίμονας ο Βελζεβούλ [Beelzebub].
  • Λαγνεία (lussuria), δαίμονας ο Ασμοδαίος [Asmodeus].
  • Απληστία (avaritia), δαίμονας ο Μαμμωνάς [Mammon].
  • Οργή (ira), δαίμονας ο Σατανάς [Satan/Amon].
  • Ζηλοφθονία (invidia), δαίμονας ο Λεβιάθαν [Leviathan].

Οκνηρία (πρώτο στην κατάταξη!) Η οκνηρία - αδυναμία που συνδέεται με το δαίμονα Βηλφεγώρ - διαφέρει από τα άλλα θανάσιμα αμαρτήματα στο ότι, υπό μια έννοια, φαίνεται να αποτελεί το αντιδιαμετρικά αντίθετό τους. «Τα άλλα αμαρτήματα αφορούν το να χάνει κανείς τον έλεγχο των συναισθημάτων του και να επιδεικνύει υπερβολικές συμπεριφορές. Να έχει, για παράδειγμα, υπερβολική ερωτική επιθυμία ή να θυμώνει υπερβολικά. Η οκνηρία όμως είναι ακριβώς το αντίθετο» λέει ο κ. Τζάρετ. «Είναι το να μην κάνει κανείς τίποτε, να μην έχει καμία κινητοποίηση».

Στην ψυχολογία, η κινητοποίηση διακρίνεται σε εξωγενή και ενδογενή, αν και οι απόψεις των ειδικών σχετικά με το πώς πρέπει να γίνεται η διάκριση ανάμεσα στους δυο τύπους διίστανται. Σύμφωνα με την πιο διαδεδομένη, χαρακτηρίζεται ενδογενής όταν κάνουμε κάτι για να «ανταμείψουμε» τον εαυτό μας - απλώς επειδή μας προσφέρει χαρά ή ικανοποίηση. Αντιθέτως, όταν μιλάμε για εξωγενή κινητοποίηση, συνήθως κάνουμε κάτι για να κερδίσουμε μιαν ανταμοιβή από κάποιον τρίτο, όπως π.χ. όταν κάποιος μας προσφέρει κάτι ως αντάλλαγμα ή μας πληρώνει. «Θεωρώ ότι κατά κάποιον τρόπο στην αυθεντική οκνηρία θα πρέπει να υπάρχει έλλειψη οποιουδήποτε από τους δύο τύπους κινητοποίησης ή και των δύο» εξηγεί ο ψυχολόγος.

Η έλλειψη κινητοποίησης δεν θεωρείται επιλογή από τους ψυχολόγους. Αντιθέτως, ερευνητές του Πανεπιστημίου της Ζιβεσκίλε στη Φινλανδία που μελέτησαν την αποφυγή έργων - η οποία μπορεί να θεωρηθεί μια μορφή οκνηρίας - διαπίστωσαν ότι αυτή μπορεί να προκληθεί από τον φόβο της αποτυχίας, από μια μη ρεαλιστική τελειομανία ή από αρνητικές εμπειρίες του παρελθόντος. Ορισμένοι ειδικοί επισημαίνουν μάλιστα ότι η οκνηρία συχνά εναλλάσσεται με περιόδους ανήσυχης δραστηριότητας, παρουσιάζοντας τις δύο όψεις του ίδιου προβλήματος, το οποίο δεν μπορεί να λυθεί αν δεν βρεθεί η «ρίζα του κακού» που προκαλεί την έλλειψη κινητοποίησης.

Οσον αφορά την απλή «τεμπελιά», την απραξία στην οποία μας αρέσει τόσο συχνά να πέφτουμε όταν δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο να κάνουμε, αυτή φαίνεται να είναι «περασμένη» στα γονίδιά μας. Μια μελέτη ψυχολόγων του Πανεπιστημίου του Σικάγου, με επικεφαλής τον Κρίστοφερ Χσέε που δημοσιεύθηκε πέρυσι, υποστηρίζει ότι έχουμε κληρονομήσει ένα «ένστικτο της τεμπελιάς» από τους προγόνους μας, οι οποίοι, ζώντας σε συνθήκες εντελώς διαφορετικές από τις σημερινές, εξοικονομούσαν με τον τρόπο αυτόν πολύτιμη ενέργεια.

Το ένστικτο αυτό παραμένει εξίσου ισχυρό στις μέρες μας και, από τη στιγμή που δεν έχουμε μια συγκεκριμένη δουλειά, αναλαμβάνει τον έλεγχο ωθώντας μας στην απραξία. Οπως όμως φαίνεται, ενδέχεται να αποτελεί για εμάς πηγή δυστυχίας, αφού οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι είμαστε περισσότερο ευτυχείς όταν είμαστε απασχολημένοι. «Μια απλή πρόφαση για να κάνουμε κάτι είναι αρκετή για να αντιστρέψει την πλάστιγγα και να μας κάνει να προτιμήσουμε την πιο δραστήρια επιλογή» επισημαίνει ο κ. Τζάρετ. «Και αν το κάνουμε αυτό, είμαστε πιο ευτυχισμένοι». http://www.tovima.gr/science/psychology-sociology/article/?aid=397027

Τα γνωμικά είναι από το http://www.gnomikologikon.gr/catquotes.php?categ=900
 
Τεμπελιά
Θα ξαπλώσω στο κρεβάτι
τεμπελιά έχω βαρβάτη
το τηλέφωνο έχω κλείσει
για να μη μ' απασχολήσει.
Το ραδιόφωνο θ' ανοίξω,
και ασκητισμό θα δείξω.
Μοναδικό μου φαγητό
ελιές και παξιμάδι,
μα κυνηγός ανεμελιάς
και της ζωής μου βασιλιάς
ώς να με βρει το βράδυ.
 
Να συζητώ είναι περιττό
γιατί τάχω βροντήξει
τής ζήσης το τρεχαλητό
μου έχει φέρει πνίξη.
Κι αποφασίζω σήμερα
να τηνε βγάλω μόνος,
να σκέφτομαι τα εφήμερα
εντός ζεστού κοιτώνος.
 
Κι αν κανείς με επιπλήξει
πως λαθεύω ας αποδείξει.
(Ευτυχία Κοσμαδοπούλου)
Source: weheartit.com - http://weheartit.com/entry/111638729/via/JoshDelaCruz:
 
Ε, να! Κάτι φέρνει και το κρύο...
 
 
 
 
 
 
 

Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016

Ε... ας μιλήσουμε για την πνευματική ζωή του τόπου...
Οι φωτογραφίες είναι από την παρουσίαση του βιβλίου "Τα κείμενα των Φιλίππων", από την Κάπα Εκδοτική, συλλογική δουλειά πολλών αξιόλογων συγγραφέων. Αυτοί οι Καβαλιώτες, μας έχουν συντρίψει... Πολλές δραστηριότητες! Μήπως να ζηλέψουμε οι εδώ κάτω;

Σήμερα που δεν έχω όρεξη για πολλά λόγια, τσαλαβουτώντας στο ίντερνετ, βρίσκω μια δικαιολογία για να μη δουλέψω τα δικά μου κείμενα. Ας τα αφήσω να περιμένουν... Τα καλά λόγια του επιμελητή μου -ότι από μια γρήγορη εκτίμηση βρίσκει πως οι ΣΗΜΑΔΕΜΕΝΕΣ έχουν ένα πολύ καλό κείμενο- με τόνωσαν και αποφάσισα να ζητήσω άδεια άπό τη Μούσα. Για λίγο... Επειδή κι εγώ δεν μπορώ να κρατήσω την αναπνοή μου για πολύ...
Τα νέα του Γενάρη

Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2016

Μιλάμε για τη βροχή

 
Μανέ

 
Σχέδιο με βροχή
«Ένας γέρος σταμάτησε στη γωνιά καθώς πήρε να βρέχει.
Θλιβερός, ετοιμόρροπος γέρος σα φτιαγμένος από ένα σωρό
τσαλακωμένα χαρτιά που άρχισαν κιόλας να μουσκεύουν κάτω απ τη βροχή,
Θε μου, τα χαρτιά λιώνουν – μια ομπρέλα, λοιπόν, ηλίθιοι,
δε βλέπετε,
αυτός ο άνθρωπος θα διαλυθεί. Χαρτιά από παλιά ερωτικά γράμματα,
λευκώματα, παιδικές επιστολές στο Θεό,
χαρτιά από εξισώσεις, κατασχέσεις, δικογραφίες δολοφόνων,
αποδείξεις από πανάρχαια χρέη και ξεθωριασμένα χειρόγραφα
λησμονημένων ποιητών.
Και πάντα η βροχή ήρεμη, σιωπηλή
τυλίγοντας τον κόσμο σ ένα γκρίζο, κουρελιασμένο πανί
σαν ένα χέρι που τόκοψαν και παν να το θάψουν.
ήρεμη, ταπεινή βροχή, γεμάτη συχώρεση.
(Τάσος Λειβαδίτης) 
 


 


 Το χώμα κάτω απ’ τη βροχή
(αποσπάσματα)
... Τούτη η αργή, ασταμάτητη βροχή, καλόδεχτη, βοηθάει,
μαλακώνει το χώμα, πλένει μητρικά τα φύλλα της συνοικιακής
τριανταφυλλιάς απ’ τη σκόνη,
νοτίζει τις φτωχές στέγες- όλα τα δείχνει ταπεινά και φτωχά,
τους αφαιρεί την έπαρση και τη σκληρότητα, φτωχαίνει ακόμα
και τη λύπη,
γίνεται η λύπη μαλακιά, πονετική- δεν επιμένει
σ’ αυτή την τυφλή αρνητική περηφάνεια της, μπορεί να σκύψει,
να κλάψει ή να χαμογελάσει, σαν ένα νέο κορίτσι
που ‘κλαιγε στο παράθυρο κι είδε έξαφνα στα τζάμια το γλυκύ της πρόσωπο
τόσο νεανικό, τόσο όμορφο- ωραίο ακόμη κι όταν κλαίει-
κ’ ίσως ακόμη πιο ωραίο, τόσο που χαμογελάει.
*
Τώρα κοιτάζεις έξω απ’ το παράθυρο-
είναι ένα σύννεφο που ξέφυγε απ’ το γκρίζο και κάθεται μονάχο
σε μια κίτρινη στέγη
κ’ η πενιχρή βροχή, ελεητική στη φτώχεια της, συνεχίζεται ατέλειωτη
μες στη γλυκιά, μισοφώτιστη ορφάνια του κόσμου, – η βροχή
να τραβάει ως το βάθος ανάβοντας ασημένια μανουάλια,
μπακιρένια μανουάλια που μακραίνουν και μικραίνουν,
θαμπόφωτα, σταχτιά μανουάλια μιας υπαίθριας εκκλησίας
σε κάποιους βωβούς εσπερινούς που δεν έχει καθόλου εκκλησίασμα
εξόν από κάτι γριές, το νεωκόρο της ενορίας και το μονόφθαλμο ψάλτη,
και πίσω απ’ τα σβηστά και τα ελάχιστα αναμμένα μανουάλια
θαμποφαίνεται το Άγιον Πάθος, ο Ελκόμενος ολόσωμος, η Σταύρωση.
*
Τούτη η βροχή
μιλάει με τα λόγια της, ήσυχα λόγια, όχι για μένα και για σένα-
δεν έχουν στόχο τα λόγια της – γι αυτό μας μιλάνε-
δεν αφορούν εμάς, δε θέλουν να μας συμβουλέψουν,
να μας παινέψουν, να μας κατηγορήσουν, να μας παρηγορήσουν,
δε μας αναγκάζουν σ’ οποιαδήποτε στάση
σ’ άμυνα, ή σ’ επίθεση, ή σε απολογία-
Ήσυχα λόγια της βροχής, μπορεί και να θυμίσουν
το μοσκοβόλημα της γης- όχι της γης όταν σκάβουν ένα λάκκο-
της γης που βρέχεται κι απορροφά κ’ υπομένει και πρααίνεται
και λουλουδίζει μια μέρα αναπάντεχα –
μια μυρωδιά καρτερίας, απαλή και μεγάλη
που διαστέλλει τα μάτια μας μες στ’ όνειρο σα να τα κλείνει…
(Γ. Ρίτσος)
φωτό από Β. Κ.

Έπεφτε μια κίτρινη παλιά βροχή…
 Άρχισε μια σιγανή βροχή αργά προς το βράδυ.
Στις πολιτείες ο ουρανός φαίνεται μιαν απέραντη λασπωμένη πεδιάδα
Κι η βροχή είναι μια καλοσύνη, όσο να πεις, δε μοιάζει διόλου με το θάνατο
Μπορείς να βαδίζεις κάποτε χωρίς κανένα σκοπό ή με σκοπό —σου είναι αδιάφορο—
Μιαν εποχή μακρινή και νεκρή σα μια βίαια σκισμένη πολυτέλεια.
Εγώ συλλογίζομαι πώς και γιατί άραγε μια βροχή μπορεί να σου θυμίζει τόσα πράγματα—
Χωρίς αμφιβολία είναι τόσο ανόητο να τα στοχάζεσαι όλα αυτά μια τέτοιαν ώρα—
Συλλογίζομαι όμως στις ζεστές χειμωνιάτικες κάμαρες μιαν αλλιώτικη μυρουδιά
Ύστερα από τις 6 με τα κλειστά παραθυρόφυλλα και τ’ αναμμένο φως
Ή μια γωνιά δίπλα στο τζάμι σ’ ένα μεγάλο καφενείο με τις αδιάφορες φωνές.
Τα συλλογίζεσαι όλα αυτά με τον πιο απλούστερο τρόπο ολωσδιόλου παιδιάστικα
Μπορείς να λησμονείς το κάθε τι, τί τάχα να γυρεύεις εδώ μια τέτοιαν ώρα
Εσύ, ο διπλανός σου, όλος αυτός ο κόσμος που πορεύεται δίπλα σου μες στο σκοτάδι
Αυτή η ανήσυχη σιωπή που πληγώνει περισσότερο κι απ’ το πιο κοφτερό λεπίδι
Να λησμονείς για μιαν ελάχιστη στιγμή πως ίσως δεν τέλειωσε ούτε και απόψε για σένανε το κάθε τι
Τόσο π’ αν τρίξει κάτι αναπάντεχα είναι να σου ξυπνήσει την ακριβήν υπόθεση μιας επιστροφής
Τη χειμωνιάτικη ζεστή κάμαρα, το καφενείο με τις πολύχρωμες φωνές.
…Έτσι βρέχει λοιπόν μια κίτρινη βροχή χωρίς τέλος.
Μια κίτρινη παλιά βροχή, τη νύχτα, σα μαστίγιο.
(Μ. Αναγνωστάκης)

Βροχή
Με αποφάγια λέξεων
των ποιητών
και δανεισμένες φωτογραφίες
(γενικά, όλα δανεισμένα)
σε μια γεωγραφική θέση
όχι πολύ κοντά στον κόσμο,
όχι πολύ κοντά στη θάλασσα
όχι πολύ κοντά στο Θεό
γενικά
όχι πολύ κοντά σε οτιδήποτε,
ακόμα και στη ζωή
αφήνεις τη βροχή που λιμνάζει στην ταράτσα
να νερώνει το αίμα σου
μη βρίσκοντας τρόπο να διαφύγει.
(Ευτυχία Κοσμαδοπούλου)

Ο βρεγμένος τη βροχή δεν τη φοβάται 
Μπορεί να πει κανείς ότι παραθέτω την ποιητική φτώχια μου στο πλάι των μεγάλων. Το τολμώ, με την αποκοτιά ενός άμυαλου, που δεν τον νοιάζει αν εκτεθεί, ακόμα και αν κριθεί και κατηγορηθεί. Εδώ που βρέθηκα, -πραγματικά πολύ μακριά από οτιδήποτε-, με μπόλικο βάρος ζωής πίσω μου, αυθαιρετώ και το φχαριστιέμαι. Αμήν.
Ε.Κ.



 

Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2016

 

Μιλάμε για τα πουλιά


Τα πουλιά στη βροχή

Τα πουλιά στη βροχή κρύβονται
Αντέχουν την πείνα τους
Ποιος άλλωστε πεινάει οταν κρυώνει;
Τα πουλιά το χειμώνα μένουν χωρίς πατρίδα
Κρατούν στα πόδια τους την άκρη της νύχτας
Και την αθλιότητα του Κόσμου
Οι στεναγμοί τους πνίγονται στο γλιστερό ορίζοντα
ή στα πούσια του πεύκου που έχουν κουρνιάσει
Κι ύστερα, με λίγο ήλιο, ανασταίνονται,
Ορθώνονται και κελαρύζουν τις φωνές τους στη λάσπη
Τα πουλιά γνωρίζουν καλά
Από ευγνωμοσύνη.
(Ευτυχία Κοσμαδοπούλου)

«Αν ένα πουλί μπορούσε να πει με ακρίβεια τι τραγουδάει,
Γιατί τραγουδάει, και τι είναι αυτό που το κάνει να τραγουδάει,
δε θα τραγούδαγε»
(Πωλ Βαλερύ)
  
 Χρονοδιάγραμμα

Συχνά, θυμάμαι, οι μεγάλοι, όταν ήμουν παιδί, μιλούσαν για
το μέλλον μου. Αυτό γινόταν συνήθως στο τραπέζι. Αλλά εγώ
ούτε τους πρόσεχα, ακούγοντας ένα πουλί έξω στο δέντρο.
Ίσως γι΄ αυτό το μέλλον μου άργησε τόσο πολύ: ήταν τόσο
αναρίθμητα τα πουλιά και τα δέντρα.
(Τάσος Λειβαδίτης)



Το πληγωμένο πουλί

Ούτε πού θυμάμαι πότε και πώς
κράτησα στη χούφτα μου ένα πληγωμένο πουλί
πού είχε αφεθεί στο έλεός μου
και με κοίταζε επίμονα σαν κάπου να μ’ είχε ξαναδεί,
και με κοίταζε περίλυπα
χωρίς μια τόση δα κίνηση φτερούγας,
χωρίς μια τόση δα κίνηση ποδιού.
Ούτε που θυμάμαι.
Μπορεί, μάλιστα, ποτέ να μην έγινε αυτό
κι όμως το βλέμμα του μ’ ακολουθεί χρόνια τώρα,
μπορεί να μην έγινε
κι όμως το νιώθω χρόνια τώρα στη χούφτα μου
να μη χάνει ευκαιρία να με κοιτάξει
να καραδοκεί μόλις ανοίξω τη χούφτα
να με κοιτάξει.
(Kώστας Μόντης)

 


Μπλε πουλί

Υπάρχει ένα μπλε πουλί στην καρδιά μου
πού θέλει να βγει
αλλά ρίχνω πάνω του ουίσκι και εισπνέει
τον καπνό του τσιγάρου μου.
Οι πόρνες, οι μπάρμαν
και οι υπάλληλοι των παντοπωλείων
δεν ξέρουν ότι
αυτό
είναι εκεί.Υπάρχει ένα μπλε πουλί στην καρδιά μου
πού θέλει να βγει
αλλά είμαι πάρα πολύ σκληρός για εκείνο
Του λέω, μείνε εκεί μέσα, δεν πρόκειται ν’ αφήσω
κανένα να σε δει.Υπάρχει ένα μπλε πουλί στην καρδιά μου
πού θέλει να βγει
αλλά ρίχνω πάνω του ουίσκι και εισπνέει
τον καπνό του τσιγάρου μου.
Οι πόρνες, οι μπάρμαν
και οι υπάλληλοι των παντοπωλείων
δεν ξέρουν ότι
αυτό
είναι εκεί.Υπάρχει ένα μπλε πουλί στην καρδιά μου
πού θέλει να βγει
αλλά είμαι πάρα πολύ σκληρός για εκείνο,
του λέω,
μείνε εκεί,
θες να με μπλέξεις;
Θες να καταστρέψεις
τις δουλειές μου;
Θες να χαλάσεις τις πωλήσεις των βιβλίων μου
στην Ευρώπη;Υπάρχει ένα μπλε πουλί στην καρδιά μου
πού θέλει να βγει έξω,
αλλά είμαι πολύ έξυπνος, το άφησα να βγει μερικές φορές
αλλά μόνο τη νύχτα
όταν όλοι κοιμούνται.
Του λέω, το ξέρω πως είσαι εκεί
γι’ αυτό μην είσαι
λυπημένο.Αργότερα το ξανάβαλα μέσα,
αλλ’ εκείνο τραγουδάει λιγάκι
εκεί πέρα, δεν θα το αφήσω ακόμη να πεθάνει
και κοιμόμαστε μαζί έτσι απλά
με τη
μυστική συμφωνία μας
και είναι αρκετά συμπαθητικό
να κάνετε έναν άνθρωπο
να κλάψει, όμως εγώ
δεν κλαίω, εσείς;
(Τσαρλς Μπουκόφσκι)
(από την ποιητική συλλογή «Last Night of the Earth Poems», μεταφρασμένο ποίημα από το Νίκο Παναγόπουλο, πηγή, Μυστικός Δείπνος )




 Πού είναι τα πουλιά;
(αφιερωμένο στον Μιχάλη Πιερή)

Ατσάραντοι και λιάροι κι’ αητομάχια
συκοφάγοι και κατσουλιέρες και κοτσύφια
τσουτσουλιάνοι και τσαλαπετεινοί και τσόνοι
καλημάνες και καλατζάκια και τσιμιάλια
τσιπιριάνοι και τσικουλήθρες και σπέντζοι
τετεντίτσες και τουρλουμπούκια και κίσσες
καλοκερήθρες και σηκονούρες και ασπροκόλια
μπεκανότα και δοδόνες και κολοτριβιδόνες
ξυλοτρούπιδες και σπίγγοι και τρουποφράχτες
κοκκινονούρες και τρυγονόλιαροι και μυγουσάκια
γαϊταρίθια κα σβουρίτζια κα σγουρδούλια
θεοπούλια και μυγούδια και σπίνοι;
Πού είναι ο κοκκινολαίμης;
Πού είναι τα παπιά;
Κρινέλια και γερμάνια και ψαλίδες
ξυλόκοτες και μπάλιζες και σουγλοκόλια
γερατζούλια και ντελίδες και μαυρόπαπα
ψαροφάγοι και τουρλίδες και ζαγόρνα
λαγοτουρλίδες και τσιλιβίδια και βουτουλάδες;
Πού είναι ο Μολοχτός κι’ ο Πάπουζας;
Η Αβοκέτα κι’ ο Καλαμοκανάς;
Πού είναι οι συκοπούλες οι βουλγάρες κι’ οι σιταρίθρες
τα βατοπούλια τα κουφαηδόνια κι’ οι αερογάμηδες
οι φάσες και οι σπαθομύτες
τα κιρκινέζια κι’ οι χαλκοκουρούνες;
Πού είναι
ο μπούφος ο χουχουλόγιωργας κι’ ο κούκος
ο νυχτοκόρακας ο γκιόνης κι’ ο καράπαπας;
Πού είναι
τα ξεφτέρια τα γεράκια και οι αετοί;
Πού είναι ο Ντρένιος ο Καλογιάννης και ο Μπέτος;
Πού είναι οι Μαυροσκούφηδες;
(Γιώργης Παυλόπουλος)
Η βροχή, μας κάνει ό, τι θέλει

Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2016

Ο διαλογισμός της αναπνοής

Καθίστε κάπου άνετα με τα πόδια σταυρωμένα σε στάση οκλαδόν ή ξαπλώστε ανάσκελα με ένα σκληρό μαξιλάρι κάτω από τα γόνατα που θα στηρίζει και θα ανασηκώνει ελαφρά τη λεκάνη. Τοποθετήστε άλλο ένα μαξιλάρι κάτω από το λαιμό για να απελευθερωθούν οι αναπνευστικές οδοί. Το σώμα πρέπει να είναι σε ευθεία και οι βραχίονες – ελαφρά ανοιχτοί – να σχηματίζουν γωνία 45° με τον κορμό.
Αρχίστε να αναπνέετε και να εκπνέετε από τη μύτη.
Νιώστε κάθε αναπνοή καθώς εισχωρεί στο σώμα και φτάνει σε κάθε γωνιά του. Φανταστείτε πως εισπνέετε φως και εκπνέετε τη στενοχώρια, το άγχος, τα προβλήματα και τη μαυρίλα που έχετε μέσα σας. Ακούστε με προσοχή τον ήχο της αναπνοής σας. Αν την ώρα της άσκησης χάσετε την αυτοσυγκέντρωση σας και ο νους περιπλανηθεί αλλού, αναγκάστε τον μαλακά να επιστρέψει στην αναπνοή.
Όταν θα έχετε εξασκηθεί για μία περίπου εβδομάδα, προσπαθήστε να κατευθύνετε την αναπνοή σε περιοχές του σώματος που είναι «κλειστές», όπως η λεκάνη ή η άκρη της σπονδυλικής στήλης και χρειάζονται περισσότερο αέρα.
Στο τέλος της άσκησης, κουνήστε τα δάχτυλα των χεριών και των ποδιών και στη συνέχεια τεντώστε τις κνήμες και τους βραχίονες. Εάν είστε ξαπλωμένοι, γυρίστε και περιμένετε λίγα λεπτά πριν ανακαθίσετε. Υψώστε το κεφάλι.
 
 

Ο διαλογισμός της αναπνοής ειναι ο θεμέλιος λίθος όλων των τεχνικών διαλογισμού. Επικεντρώνεται σε κάτι που όλοι κάνουμε, αλλά σπάνια συνειδητοποιούμε: την αναπνοή. Δεν χρειάζεται να κάνετε κάτι συγκλονιστικό με την αναπνοή σας. Απλώς, παρατηρήστε την. Με τον καιρό θα μάθετε και να την κατευθύνετε, αλλά τώρα συγκεντρωθείτε σε κάθε εισπνοή και εκπνοή και αφήστε τη σκέψη σας να ακολουθήσει το ρυθμό και το πέρασμα της από κάθε σημείο του σώματός σας.
Είναι από τους πιο εύκολους διαλογισμούς και σας βοηθάει να συγκεντρώνεστε οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Μπορείτε να την κάνετε όταν αισθάνεστε κατάπτωση, μελαγχολία, κούραση ή άγχος.
Αρχίστε με 10 λεπτά, αυξήστε σε 15 και, τέλος, καταλήξτε σε 20 λεπτά. Μπορείτε να κάνετε αυτή την άσκηση οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, και όσο μπορείτε πιο τακτικά.
Με τον καιρό, θα παρατηρήσετε πώς η αναπνοή σας αλλάζει όσο περισσότερο συνειδητοποιείτε τη λειτουργία της, και πώς αυτό, με τη σειρά του, επηρεάζει την ικανότητα σας να συνειδητοποιείτε καλύτερα τα πράγματα.
Πριν συλλογιστείτε, διαλογιστείτε


Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2016

Η ομορφιά του περιττού

 
 

Η ομορφιά του περιττού

 
Άγγελοι φύλακες σ' ανοιχτά παράθυρα
Τελικά το περιττό είναι όμορφο. Το περιττό το αγαπάμε κι ας διατυμπανίζουμε πως προτιμούμε τη μινιμαλιστική διακόσμηση. Αν οι άνθρωποι προτιμούσαν το μινιμαλισμό, οι μεγάλες πρωτεύουσες με τους περίτεχνους αρχιτεκτονικούς ρυθμούς, δεν θα είχαν τόση επισκεψιμότητα, αφού δεν θα συγκέντρωναν κανένα ενδιαφέρον.
 
 
Φανταστείτε το Παρίσι, το Άμστερνταμ, τη Μαδρίτη, τη Ρώμη, με σύγχρονα κτίρια. Η προσωπικότητα κάθε πόλης στηρίζεται στο περιττό.  Ένα ρόπτρο, άγγελοι έξω από παράθυρα, περίτεχνα κάγκελα, ένα μικρός εξώστης που δεν χωράει παρά μόνο μια γλάστρα, ένα σκαλισμένο ξύλο, ένα γλυπτό. Ποια είναι η χρήση τους; Περιττά. Κι όμως. Η ομορφιά είναι εκεί. Το μάτι περιδιαβαίνει κι αγαλλιάζει. Η ψυχή ευφραίνεται.
 


Το μικρό "άχρηστο" μπαλκόνι
Το περιττό στα κτήρια είναι το περιττό στο ντύσιμό τους. Είναι το (περιττό) μαντήλι και το σκουλαρίκι τους, είναι το (περιττό) κραγιόν και το βάψιμο της βλεφαρίδας, είναι το (περιττό) φιλί εκεί που δεν το περίμενες, το  ξαφνικό μήνυμα που λαβαίνεις (περιττό) αφού μόλις τώρα μιλήσατε, είναι κάτι που στην ουσία δεν χρειάζεται, μα που είναι απαραίτητο τελικά για την ψυχή.

Ποιος είναι αυτός που ρεμβάζει ολομόναχος το Παρίσι;

Το περιττό μας εκπλήσσει. Ας εγκαταλείψουμε τις μινιμαλιστικές τσιγγουνιές. Ας  φτιάξουμε  πράγματα που δεν έχουν ουσιαστική χρήση, ας κάνουμε κινήσεις που ακόμα κι αν δεν γινόντουσαν, εμείς θα ζούσαμε, θα δουλεύαμε, θα αντέχαμε την καθημερινότητά μας. Γιατί το περιττό τελικά είναι η "τέχνη" του ευ ζην. 
( Περιττό)  Σκάλισμα σε είσοδο 

 










 

Τίτλος: το περιττό στην τέχνη του ανθρωπίνου βίου